پايان نامه روانشناسي - بررسي وضعيت خانوادگي و تحصيلي نوجوانان سارق 14 - 11 ساله

۲۶ بازديد

پايان نامه روانشناسي - بررسي وضعيت خانوادگي و تحصيلي نوجوانان سارق 14 - 11 ساله

پايان نامه تحصيلي

جهت اخذ مدرك كارشناسي رشته روانشناسي عمومي

عنوان :
بررسي وضعيت خانوادگي و تحصيلي نوجوانان سارق (14-11) ساله كانون اصلاح و تربيت

 

با فرمت قابل ويرايش word

تعداد صفحات: 100  صفحه

تكه هاي از متن به عنوان نمونه :

 

فهرست مطالب :

 

 


 

تشكر و قدرداني

 

(چكيده)

 

فهرست مطالب

 

فهرست نمودارها

 

فهرست جداول

 

1-فصل اول :كليات تحقيق

 

مقدمه

 

1-بيان مسئله

 

طرح و تعريف مشكل

 

زمينه مشكل

 

1-2-سوالها

 

1-3-اهميت تحقيق

 

1-4-هدفهاي تحقيق

 

1-5-تعريف اصلاحات

 

2-فصل دوم (ادبيات و پيشينه تحقيق)

 

2-مقدمه

 

2-1- مفهوم جنايتكاري و بزهكاري

 

2-2-وضع كنوني شناسايي‌ها

 

2-3-علت‌شناسي بزهكاري

 

2-4-پيشگيري بزهكاري نوجوانان

 

2-5-ملاحظات كلي :

 

2-6-نظريه‌ها و پژوهشهاي ديگران درباره دزدي

 

2-6-1-دزدي و مالكيت

 

2-7-انواع دزديها

 

2-8-جريان عمل دزدي

 

2-9-شخصيت كودكان و نوجوانان فرد

 

2-10-برخورد ديگران

 

2-11-عوامل موثر در سرقت

 

2-12-خانواده و نوجوانان

 

2-12-1-تعريف خانواده

 

2-12-2-خانواده‌هاي متلاشي شده

 

2-13-جدايي و طلاق

 

2-13-1-اثر جرم‌زدايي طلاق

 

2-13-2-قوانين فطرت در مورد ازدواج و طلاق

 

2-13-3-مقام طبيعي مرد در حيات خانوادگي

 

2-14-ناپدري و نامادري

 

2-15-اختلافات خانوادگي

 

2-16-تحقيقات انجام شده

 

3-فصل سوم (طرح تحقيق)

 

3-1-روش تحقيق

 

3-2-آزمودنيها

 

3-3-ابزار جمع‌آوري داده

 

3-4-روش در تجزيه و تحليل داده

 

4-فصل چهارم (تجزيه و تحليل داده‌ها)

 

4-1-مقدمه

 

4-2-يافته‌هاي تحقيق

 

4-3-تجزيه و تحليل داده‌ها

 

5-فصل پنجم (بحث و نتيجه‌گيري)

 

5-1-خلاصه تحقيق

 

5-2-بررسي يافته‌ها

 

5-3-كاربرد يافته‌ها

 

5-4-پيشنهادها

 

5-5-محدوديت‌هاي تحقيق

 

الف : فهرست منابع

 

ب : پيوستها

 

فهرست نمودارها

 

1-متغيرهاي مربوط به نوجوانان سارق و غيرسارق

 

2-متغيرهاي مربوط به نوجوانان سارق

 

3-وضعيت تحصيلي نوجوانان سارق و غيرسارق

 

4-وضعيت خانوادگي

 

5-وضعيت شغل پدر نوجوانان سارق و غيرسارق

 

6-وضعيت اعتياد خانواده و خود نوجوانان سارق

 

7-وضعيت سواد نوجوانان سارق و غيرسارق

 

مقدمه

خانواده يكي از مهمترين و مقدسترين نهادهاي اجتماعي است كه در طول تاريخ از جمله عوامل دوام و قوام جامعه بشري بوده و آنچه موجب نگراني جوامع شده است صدمات و لطمات جبران‌ناپذيري است كه بر اثر فروپاشيدن اين كانون ايجاد مي‌شود .

صدماتي كه متوجه تمام اعضاي خانواده منجمله فرزندان مي شود . جدايي والدين براي فرزندان و خود آنها بسيار حايز اهميت و قابل بررسي است چرا كه وضعيت فرزندان پس از طلاق و جدايي والدين از نگران‌كننده‌ترين و بحث‌انگيزترين جنبه طلاق بوده است . و اين مسئله در صورت ازدواج مجدد والدين با ديگري ، ابعاد نگران كننده‌اي به خود مي‌گيرد . دوره بلافاصله بعد از جدايي براي اكثر افراد يك دوره تضاد و دوگانگي عاطفي و تغييرات خلقي شديد است (معنوي ، 1362).

اين تضاد و دوگانگي موجبات تغييرات عميق در رفتار خانواده بخصوص و فرزندان پديد مي‌آورد كه از جملة آن بزهكاري مي‌باشد . از طرف ديگر مشخص شده است كه بيشتر بزهكاران متعلق به خانواده‌هايي هستند كه در آن از محبت و تفاهم اثر كمي وجود دارد و غالباً داراي خانواده‌هاي از هم پاشيده مي‌باشند (نوابي نژاد ، 1362) .

 

كلوارد[1] (1965) مي‌گويد :

در تئوري گذر از نوجواني بطرف بزرگسالي كه توسط بلاك[2] نايدرهافر[3] بيان شده، بسياري از مشكلاتي كه در رابطه با سازگاري نوجوانان مي‌باشد مطرح شده است و كوششهاي صورت گرفته است .

براي اينكه بزهكاري را بتوانند بعنوان يك مشكل اجتماعي توضيح دهند اين مشكل معمولاً بر اساس سه وضعيت مي‌باشد :

1-تغيير اساسي كه در وضعيت فرد ايجاد مي شود به عنوان بحراني در زندگي فرد مي‌باشد .

2-شدت بحران بستگي به وسايل رسمي اجتماعي دارد كه اين تغييرات را در جامعه تسهيل مي‌كند .

3-رفتارهاي غيرعادي و انحرافي ممكن است از اين بحران ناشي شود .

عبور از دوران كودكي به سمت دوران بزرگسالي يك مسئله خيلي حساس مي‌باشد و براي جوامع انساني يك دوره‌اي فشارزا ، بحساب مي‌‌آيد .

يك نوجوان در جوامع امروزي نمي‌تواند هر شغلي كه خواست بگيرد و بدليل پيشرفت فشار روزافزون علم و تكنيك در زمينه‌هاي مختلف يك نوجوان براي اينكه مهارتي لازم را در اين مورد كسب كند نياز به آموزشهاي طولاني‌مدت دارد و قاعدتاً در اين دوره يك نوجوان بدليل موقعيتي كه دارد نه مي‌تواند نقش‌ پدري را عهده‌دار شود و نه مي‌تواند همسري اختيار كند .

نوجوان عليرغم اينكه آمادگيهاي لازم را در زمينه‌هاي عاطفي و بيولوژيكي دارند از اينكه عهده ‌دار نقشهاي بزرگسالان شوند تا مدتي محروم مي‌مانند و يك وضعيت خاصي دارند كه نه بزرگسال و نه كودك محسوب مي‌آيند .

بنابراين نوجوانان علاقمند نقشهاي بزرگسالان مي‌باشند و مي‌خواهند آن چيزهايي كه بزرگسالان دارند ، اينها هم داشته باشند .

ولي چون امكان دسترسي به اين علائقشان بزودي ميسر نيست اين خودش مي‌تواند علتي براي انحراف اين نوجوانان باشد و با تشكيل دادن گروه‌هاي كوچك به آن خواسته‌هايي كه امكان دسترسي در آن شرايط برايشان وجود نداشت ، در اين گروه‌ها برسند (cloward , 1970) .

بنابراين دوران كودكي پرمايه‌ترين دقايق عمر است . بايستي از تمام طرق ممكنه آموزش و پرورش و كليه علوم حياتي و رواني و اجتماعي براي سازندگي و تكوين يك شخصيت ايده‌آل از اين وجود شكل‌پذير بهره گيري كرد . از دست دادن اين لحظات گرانبها جبران‌ناپذير است . به جاي اينكه سالهاي نخستين عمر كودك را مهمل بگذارند تا در آن زمينه علفهاي خودرو و هرزه برويد با دقت تمام آن را آمادة كشت ساخت و در آن بذر ثمربخش پاشيد .

اين كشت مستلزم شناسايي عميق و فيزيولوژي و روانشناسي كودك و نيازهاي مادي و رواني او است . فراموش نكنيم بزرگترين نياز كودك محبت است ، كودك درس محبت ، رحم و شفقت ، نيكوكاري ،وفاداري ، صفا ،خلوص ، پاكي ، راستي ، صراحت لهجه ، رشادت ، شهامت ،شجاعت ، ازخودگذشتگي ، فداكاري ، ادب ، فروتني ، تواضع ، عزت نفس ، تعاون ،سخاوت ،ا حسان ، ايثار ، حريت ، تقوا ، عشق به كمال و ساير سجايا و ملكات انساني را در نخستين سالهاي زندگي خود در دامن پرمهر و محبت پدرومادر از راه بذل محبت آنان مي‌آموزد . كانون خانواده تنها پناهگاه و تكيه گاه اميد اوست . خانواده آيينه شخصيت كودكان است. بايد بكوشيم تا اين آيينه شفاف و خالي از رنگ كدورت باشد .(كي‌نيا . م)

بيان مساله :

ويژگي اصلي تشخيص اختلال توداري ، داشتن الگوي تكراري و پيوسته تجاوز به حقوق اوليه ديگران يا تخطي از معيارها و ضوابط اجتماعي متناسب با سن است (wicks, 1984) از نظر پيروان مكتب كلاسيك ، بزهكار فردي است كه تحت اراده آزاد خود ، دست به عمل زده است كه موجب خسارات و زيان جامعه گرديده است. (كي‌نيا ، 1357)

مظلومان مي‌گويد : به نظر (Anderson) عمل بزهكارانه پديده‌اي از تظاهرات اجتماعي است و عاملي كه براي دفاع از خود آنرا مرتكب مي‌شود . در واقع تغيير دهنده نوع دفاع ، يا نحوه دفاع مي‌باشد .

زيرا او بدين‌وسيله قصد دارد كه خارج از اجتماع يا عليه آن به عمل دست بزند كه بتواند وجود خود را به اثبات برساند (مظلومان ، 1365) .

از نظر گود : سرقت متضمن روبه‌رو شدن با قرباني است و دزدي با تهديد به زور انجام مي‌شود .

طبق تعريف مركز تحقيق فدرال :

سرقت به عنوان كوششي است براي بدست آوردن هر چيز باارزشي كه مورد مواظبت و پاسداري و امانت و كنترل شخص يا اشخاص مي‌باشد . بازور و يا بوسيله تهديد به زور يا خشونت و يا با قراردادن قرباني در ترس انجام گيرد .(Goode , 1948) روان‌كاوان سرقت را بيان سمبوليك نياز به محبت والدين مي‌دانند ، كه البته بيشتر در مورد سرقتهاي بي‌اهميت صدق مي‌كند .

بزهكاران ضعف‌من (Ego) دارند كه منجر به جرم غيرارادي مي‌شود كه با احساس پشيماني بعد از انجام عمل توام است .

ضعف فرامن (soper Ego) با بزهكاري نقشه كشيده توام است و شخص احساس گناه بعد از آن نمي‌كند . (اشكوري ، 1355) .

اهميت و ضرورت تحقيق

از نظر (كي‌نيا) جاي ترديد نيست كه در بسياري از خانواده‌ها فشارهايي وجود دارد كه همراه است با ترجيحات ، خصومت ، ناامنيها ، سختي ، خشونت ، و غيره و يا مي‌تواند از آن نتيجه شود و اين فشارها روي بسياري از كودكان تاثير و انعكاسهايي دارد . مشاهده چنين شرايط خانوادگي در ميان بعضي از گروه‌هاي بزهكار منجر به تنظيم اين فرمول شده است : « كودكي كه ايجاد مسائل پيچيده‌اي مي‌كند كودكي است كه خود او داراي مسائل پيچيده است .»

« بزهكار از نظر عاطفي دچار اختلال است و اختلال عاطفي نتيجه قهري وجود اختلال‌هاي عاطفي خانوادگي است . روان‌پزشكان و روان‌كاوان اخيراً اين نظريه را اثبات كرده‌اند و محتملاً در دورة ماست كه بزهكاري جوانان تا بدين حدود در تمام سطوح توجيه و تبيين شده است .»

معهذا اين نكته مسلم نيست كه تمام بزهكاران و يا خانواده آنان تعداد زيادي از اختلالهاي عاطفي دچار باشند . به علاوه توجيه و تفسير بزهكاري يك موضوع نظري حائز اهميت فوق‌العاده‌اي است كه تاكنون بدون جواب مانده است و جواب كلي و قاطع بدان داده نشده . قبول داريم كه بعضي از بزهكاران نوجوان به خانواده‌هايي تعلق دارند كه دچار تعارض و كشمكشهاي خانوادگي و اختلالهاي عاطفي هستند . اما اين تضادها و اختلال‌هاي عاطفي مي‌تواند موجب بروز تبهكاري شود به اين معني كه يا به كودك فرصت داده مي‌شود تا موارد تماس خود را با تبهكاران افزايش دهد و يا در اثر عدم اهميت خانواده در آشنا ساختن كودك با مسائل ممنوعه زندگي در جامعه است كه فاجعه بروز مي‌كند .  

تحصيلي نوجوانان سارق 14 - 11 ساله دانلود فايل 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.